Дитячі садочки є
всюди. Хороші і ще кращі, приватні і державні, традиційні і альтернативні. Я 18
років працювала в різних українських садочках і вже 4 роки працюю в польському
садку. Чим вони відрізняються і чи аж так різні? Що в них спільного? Де краще дітям
і працівникам?
- Персонал. Садочок,
де працюю – звичайний державний садочок в селі, 5 груп. В кожній групі –
до 25 дітей, в середньому 20-23. На кожну групу – одна вихователька. В
молодших групах є ще помічник вихователя, в старших – немає. В старших групах
є лише т.зв. «возьні», котрі приносять їжу, накривають столи, прибирають,
часом допомагають вихователю з дітьми, але переважно дбають лише про
чистоту групи. Крім того, в садочку є вчитель англійської, логопед,
психолог (усі спеціалісти мають лише по кілька годин), завгосп, чотири
кухарки, двірник і директор. В садку немає медсестер, муз керівників,
хореографів, фізкультурників і інших працівників, без яких неможливо собі
уявити український садок. Спершу я дуже дивувалась: малі діти – і без
медсестри? Але за 4 роки моєї роботи ні разу не побачила гострої
необхідності в ній. Для дрібних травм в кожній групі є аптечка. Якщо
дитина серйозно захворіє – викликають батьків або одразу швидку. Калорії в
меню рахує завгосп, час від часу приходить санстанція (два рази в рік).
Співати, танцювати вчать вихователі, для цього мають музичні інструменти і
чудові фонограми-мінусівки для кожної пісні і танцю з програми. Методист є тільки в
районі, один на десятки садочків.
- Режим. Садок
працює з 7 до 17. До 8 і після 13 діти перебувають в збірних групах, а з 8
до 13 – в своїх вікових групах. Сніданок о 9, обід о 12 і підвечірок о 14.
В моєму садочку діти не сплять після обіду. Спочатку я дивувалась, як
малюки витримують без денного сну. Виявилось – чудово витримують. Просто
вдома лягають спати раніше (о 19 – 20 год.). Після обіду дітлахи просто
лежать на килимі, слухають казку і відпочивають під музику (30 хвилин).
Якщо хтось випадково засне – його переносять на матрасик. І все. В деяких садочках діти все ж сплять по обіді. Все залежить від бажання батьків та працівників.
- Обладнання і дидактичне забезпечення. Тут слів замало, щоб висловити захоплення.
Групи обладнані просто чудово. Меблі, ремонт, інтер’єр – без коментарів.
Все якісне і нове, барвисте і функціональне. Вихователі повністю
забезпечені всім необхідним для роботи. Таблиці, роздатковий матеріал,
іграшки, книжки, фарби, олівці, пластилін, клей, папір і т.д. – всього
цього є досить (частину фінансують батьки). Пам’ятаю подив вихователя,
коли я запропонувала розрізати картки А4 для малювання навпіл: а навіщо? Надворі
– барвисті, міцні і безпечні гойдалки, гірки, каруселі та дитячі
будиночки. Батьки недавно зібрали гроші і купили дітям апарат для
створення штучного снігу – ото радості було в малюків! Таке немислимо в
українському садку, де кожна копійка йде на ремонт і благоустрій… А шкода.
- Додаткові заняття та розваги. Раз в тиждень до садочку приїжджають спеціалісти, котрі вчать
малюків їзди на конях. Діти радіють невимовно, коли на подвір’я в’їжджає
вагончик з кониками. До садка приїжджають викладачі з університету, котрі
проводять надзвичайно цікаві заняття для дошкільників на різні теми
(щоправда, за невелику додаткові плату). Щомісяця в садок приїжджає
пересувний ляльковий театр, фокусники, музиканти. Діти досить часто
виїжджають на екскурсії, в театри і кінотеатри, на виставки.
- Відношення до дітей. Це тема окремої публікації. А, якщо бути стислою – дитина насправді
є в центрі уваги всіх працівників садка. Комфорт і найкращі умови для
розвитку кожної окремої дитини –
мета кожного працівника садочка. І не тільки на папері. Поважається
вибір дитини, її смаки і вподобання. Діти можуть вибирати: чай чи кава,
канапка з шинкою чи з сиром, гратися чи малювати і т.д. Про якийсь крик, шарпання чи інші прояви насилля навіть говорити не доводиться.
- Заняття. На
заняттях дітлахи зазвичай сідають за столики тільки для малювання чи
аплікації, ліпки тощо. А так сидять в колі на килимі чи на стільцях. Немає
окремих напрямів занять, як в українських садках (математика, природа,
музика та ін.). Заняття інтегровані. Наприклад, на одному занятті (тема «Море»)
діти розмовляють про море, вчать пісеньку на тему, малюють море і
розглядають морські мушлі. Тій самій темі підпорядковується і пообідні
заняття: читають казку на морську тематику, грають рухливі ігри «Море
хвилюється» і т.д.
- Харчування.
Поляки люблять канапки. Тому їдять їх на сніданок і підвечірок дуже часто.
Крім цього – сирки, йогурти, сосиски, яєчня, мюслі. На обід – перша і
друга страва, компот. Їжа дуже смачна (хоч в садочках страви трохи не досолюють і
недоцукровують для здоров’я дітей). Кожен, хто хоче – дістає добавку. Раз
в тиждень – риба, в інші дні – м'ясо. Постійно свіжі фрукти і овочі,
сушеня. В групі постійно на столі компот, мінеральна вода і якісь
горішки-сухофрукти.
- Відносини "вихователь-батьки". Я працюю в садочку вихователем і маю кілька годин дитячого
психолога. Тому з батьками спілкуюсь дуже часто. Ніяких поважних проблем у
спілкуванні з ними у мене немає. Якщо мама чи тато мають зауваження – просто інформують
вихователя і разом з ним намагаються виправити ситуацію. Скандалів і «розбору
польотів» я тут не бачила. Батьки завжди на стороні вихователя. Звичайно,
бувають неприємності і непорозуміння. Та ніколи конфлікти не перетікають у
вияснення стосунків і крики. Батьки дітей моєї групи дуже підтримували
мене в роботі, а навіть ходили просити за мене до селищної ради, коли моя
тимчасова умова праці закінчилась. Дуже вдячна цим людям. Ніхто не мав
претензій на рахунок моєї національності і недосконалостей в мові. Навпаки,
без їх підтримки я б не дала собі ради в перші роки моєї праці.
- Відносини в колективі. Жіночий колектив – він специфічний в будь-якій країні. Та все ж
інтриг і пліток дуже мало і вони присікаються в корені. Колеги по роботі
дуже допомагали мені в роботі, коли я лише прийшла в садок. Часто
запитували, чи чогось не потребую, радили, ділились. Директор садочка –
просто золота людина. Навіть у життєвих питаннях можу завжди спитати у неї
поради і розраховувати на допомогу. Коли в когось День народження чи
іменини – колег частують тортом чи морозивом. На подарунки не скидаються.
Просто вітають. Сварок за чотири роки роботи не бачила. Звичайно ж, в кожному колективі є якась «чорна вівця». Проте
у моєму садочку такі працівники шансів не мають. Їх просто звільняють.
- Зарплата. Ставка
вихователя – 25 годин на тиждень. За це вихователі одержують від 1800 до
3000 злотих на місяць. Зарплата залежить від стажу і атестаційної
категорії. Є ще премії за особливі заслуги, соціальні доплати, допомога на
свята. До речі, мою українську вищу категорію мені не врахували, усе довелось починати спочатку. Зате 18
років українського стажу вписали в загальний стаж. Диплом педагога і
психолога виявився дійсним, я його не підтверджувала, бо отримувала давно,
коли ще українські дипломи визнавались без нострифікації.
Чи кращі закордонні
садочки? Кращі. Не боюсь образити своїх колег на батьківщині. Бо насправді в
українських садочках ще надзвичайно багато показухи, непотрібних конкурсів,
заходів, програм. І дитина, котра повинна була б бути в центрі уваги,
опиняється десь збоку. На неї немає вже ні часу, ні сил, ні грошей. А так шкода... Проблем в українських садочках – море. І однією публікацією їх не перерахуєш і
не вирішиш. Честь і хвала українським працівникам дитячих садків, котрі в таких умовах ще
мають любов до дітей і хочуть їх навчити «розумному, доброму, вічному». Вірю,
що і українська дошкільна освіта стане достойним конкурентом зарубіжної. «Поменше
папірців і побільше турботи про дитину» - оці
слова повинні стати її гаслом, аби вона стала насправді європейською.
Мій досвід базується тільки на польському досвіді. Розкажіть, будь-ласка, про дитсадки в інших країнах світу, якщо маєте якісь цікаві факти.
При копіюванні статті чи її фрагменту, чітке посилання на мій блог обовязкове!Мій досвід базується тільки на польському досвіді. Розкажіть, будь-ласка, про дитсадки в інших країнах світу, якщо маєте якісь цікаві факти.
Немає коментарів:
Дописати коментар